Rebecca Holder

TIL DEG SOM GIR FAEN I JOBBEN DIN

  • Publisert: 14.10.2015, 19:48
  • Kategori: Tanker og meninger


  • Ja, du som setter din egen egoisme fremfor å yte ditt absolutt beste på jobb. Til deg som ikke ser meg når jeg kommer inn i DIN butikk fordi jeg vil bruke mine penger hos deg. Til deg som kjefter og smeller når brukerne ikke gjør akkurat som du vil. Eller bare til deg som tror at arbeidsplassen din er en frisone: HVOR er arbeidsmoralen din?

    Hvor i arbeidskontrakten din står det at du ikke skal hilse på kunder, men heller stå med hodet hengende på halv tolv bak kassa slukt opp av det sinnssykt spennende som skjer på telefonen din? Eller hvor står det at du skal sitte på den late ræva di hele dagen når butikken bugner av mennesker? Jeg blir gal av dere! Hvorfor skal jeg dra kortet mitt hos deg, når jeg kan finne AKKURAT det samme i en annen butikk - hvor personalet ønsker meg velkommen og ønsker meg som kunde? Hadde jeg vært sjefen din hadde du vært arbeidsløs dagen før du ble ansatt, om du i det hele tatt hadde kommet så langt med den pottesure holdningen din.

    Dere er så mange. Dere tror dere slipper så billig unna. At vi ikke legger merke til hvor late dere er. Men jeg ser deg. Jeg ser at du hater meg fordi jeg forstyrrer deg i det du får dagens viktigste melding fra bestevenninnen din. Jeg ser at du ikke bryr deg om butikken, men kun den lønningen som tikker inn en gang i måneden. Men vet du hva? De pengene trylles ikke frem, og den lønningen du er så forbanna fornøyd med forsvinner så fort du har jaget bort all deres potensielle omsetning. Jeg skal personlig stå der med et gratulasjonskort den dagen butikken din går konkurs fordi du bare lekte butikk, og ikke innså at JEG var den som fikk butikken din til å gå rundt.

    Men dere som jobber i butikk er ikke alene. Dere er så mange fler enn du tror. Dere er helsefagarbeidere, sykepleiere, servitører, kokker, lærere og sikkert en hel haug med andre mennesker som ikke kunne brydd seg mindre om hvilket inntrykk jeg sitter igjen med etter vårt første møte. Og det er så synd, for det finnes så FORBANNA mange flinke mennesker der ute - både med, men også uten jobb. Mennesker som ville gjort alt for å få den jobben du har. Mennesker som skjønner hva det å drive butikk betyr, og mennesker som vet at brukere på sykehjemmet trenger en tydelig stemme og ikke en som kjefter og himler oppgitt meg øynene fordi de ikke hører hva du sier. Heldigvis er flesteparten gode mennesker herfra og til himmelen, så jeg sikter kun til deg som faktisk føler seg truffet. 

    Jeg har opplevd så mye dårlig. Jeg har opplevd å sitte på en DYR restaurant og ikke få tilbud om vann engang(slike ting som burde være en selvfølge), jeg har gått inn i en DYR butikk fordi jeg har fått lønning - men blitt ikke fått et hei fordi de ansatte står bak kassa og er mer opptatt av hverandre. Jeg har sett med egne øyne hvordan enkelte ansatte behandler de som bygget opp landet for oss, og jeg har sett rett inn i en ensom sjel som kun ønsker et smil før morgenstellet. Og jeg blir så flau. Jeg blir så flau over at du prioriterer alt annet enn de som kommer til deg for å få hjelp. Jeg håper virkelig du blir det samme!

    Jeg er så lei av dårlig kundeservice. Jeg er så lei av jenter (ja, flesteparten av dere er jenter) som står bak kassa og bare venter på å dra ned gitteret og komme seg hjem for dagen. Jeg har så lyst til å fortelle deg hvor dårlig holdningen din er der du står, men i frykt for å få hele kassaapparatet slengt i trynet lar jeg være.  Hvis du føler deg truffet, tenk litt ekstra over det. En dag er det ikke meg du ignorerer, men den øverste lederen i din butikkjede, og da tror jeg du kan se langt etter å bli månedens ansatt.

    Men så har vi alle dere fantastiske mennesker. Dere som smiler og hjelper meg når jeg trenger nye klær, eller dere som spør bestemor på sykehjemmet hvordan dagen hennes har vært. Dere som elsker jobben deres, eller ihvertfall later som ovenfor oss. Dere som står opp hver eneste dag og yter deres absolutt beste på jobb hele tiden. Dere som bruker en time ekstra på den skoleeleven som henger litt etter, og dere som legger merke til at vi ikke har mer vann igjen på bordet når vi er ute å spiser. ALT teller, enten du er overlege eller rydder søppel på Rådhusplassen etter VG lista. Din jobb er viktig, hvis ikke hadde du ikke hatt den. 


    Så hvor vanskelig kan det være å gjøre den skikkelig de timene du er på jobb?

  • Publisert: 14.10.2015, 19:48
  • Kategori: Tanker og meninger
  • 41 kommentarer
  • 41 kommentarer

    Benedikte Dahle

    14.10.2015 kl.19:59

    Så bra skrevet! er så mange som virkelig bør føle seg truffet!

    Marcela

    14.10.2015 kl.20:02

    Meget bra skrevet :) <3

    Hang

    14.10.2015 kl.20:28

    Utrolig bra skrevet, du får frem poenget veldig bra!

    Kristine Andersen

    14.10.2015 kl.20:29

    Så bra skrevet! Er mange som burde få seg et spark bak.

    Merethe

    14.10.2015 kl.20:29

    Så fantastisk bra skrevet om et så viktig og sentralt tema!! Du skriver som en engel <3 håper folk tenker seg om to ganger før de går ut døren om morgenen!

    lisarorvik

    14.10.2015 kl.20:30

    håper du har hatt en super dag, du er utrolig pen og kjempe bra innlegg :)

    pinkypearls

    14.10.2015 kl.20:42

    flott innlegg, når jeg ser enkelte ansatte ser jeg opp tilm meg selv. jeg jobber jo i en park der man må være utrolig imøtekommende men det passer meg midt i blinken !

    Ingvild Liseth

    14.10.2015 kl.20:51

    Så utrolig bra skrevet! Klarer ikke si noe annet enn AMEN! <3

    astmaogallergi

    14.10.2015 kl.21:03

    Er så enig så enig! Du fikk sagt det som jeg så mange ganger har både sett og hørt før. Blir også så utrolig forbanna over en slik holdning! Bravissimo:)

    Ida Martine

    14.10.2015 kl.21:16

    Er så utrolig enig, og bra skrevet! Er drita lei av folk som står bak kassen og som ikke kunne vist det mer åpenbart hvor mye de hater jobben sin. Noen vet rett og slett ikke hva høflighet er, dessverre!

    Mathilde

    14.10.2015 kl.21:19

    Bra skrevet!

    Ida Nesby

    14.10.2015 kl.21:19

    Så flink du er til å skrive! Er helt enig i det du sier. Om en ansatt ikke orker å bry seg om kundene sine, ser jeg ikke noe poeng i handle hos de!

    Monia Bjørneraas

    14.10.2015 kl.21:32

    Opplever det faktisk så utrolig mange ganger jeg også, samme når jeg sier hei i kassa når de skal betale... hvor vanskelig kan det være å si "hei" tilbake, er liksom bare tre bokstaver man må sette sammen for å komme seg over det første steget istedenfor å bare ignorere å stikke uten og også si hade... Det er for dårlig... Har hatt så mange planer om skrive rundt dette jeg også, men har liksom ikke hatt noe å sette sammen for at det skal bli formulert bra!

    mitsuakira

    14.10.2015 kl.22:00

    Jeg er så enig med deg! Har opplevd så mange ganger når det gjelder butikker, spesielt klesbutikker.

    Anja

    14.10.2015 kl.22:05

    Wow, dette var skikkelig bra skrevet! Veldig viktig det du tar opp, og er dessverre utrolig mange som har den dårlige holdningen på jobb...

    Jeg jobber selv i klesbutikk, og prøver alltid å være imøtekommende og blid mot alle som kommer inn! Er jo slettes ikke vanskelig det :D

    Mai Sunsri

    14.10.2015 kl.22:06

    Jeg er helt enig med deg og jeg føler meg litt truffet der, jeg kan være frekk til tider, men er det kun med de som er frekk mot meg. Jeg vet at de som jobber i en butikk/restaurant osvosv skal ha den idealen av vi skal behandle kundene på en så bra som mulig måte og uansett hvor sure og frekke de er så må vi fortsatt være snille, og jeg gjør det, jeg er alltid hyggelig og smiler som oftest alltid. Men jeg føler jeg blir dårlig behandlet av kundene siden jeg jobber på mcdonalds, spesielt av de på min alder. Har fått en del kjefting fordi maten ikke kommer i tide og jeg sier at jeg beklager så mye for det, men så gir de meg de stygge blikkene og da har jeg ikke så lyst til å smile mer akkurat skjønner? Da blir alt sånn nedtur. Har også opplevd hvor folk kommer ned med maten og sier den er dårlig kvalitet og klikker helt på meg, jeg står liksom i kassa, er ikke akkurat jeg som lager maten så sier jeg til dem at de kan få en ny også gir de meg enda det frekke blikket at de synes jeg er dårlig, da blir alt nedtur og da får jeg ikke den følelsen til å smile mer, men pleier som oftest å ta meg sammen, men blir så utrolig irritert. Du bare føler at du blir dårlig behandlet av kundene noen ganger, ihvertfall sånn jeg føler det da når jeg jobber der. Så om du en dag møter meg på mcern!! vil du som oftest se en smilende mai, men om du ikke gjør det, så vet du hvorfor hehe.

    Henriette Celin

    14.10.2015 kl.22:38

    Flott innlegg! er FOR mange av de som ikke sier hei eller spør om du trenger hjelp når du entrer butikken deres. Også akkurat når du faktisk lurer på noe som oftest. Hvertfall i mine tilfeller. Eller så er de bare sure, eller langt borte fra der i butikken de skal være. Skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å gjøre jobben sin :-S

    Text by Tina

    14.10.2015 kl.22:49

    Så enig med deg! :) Selv prøver jeg alltid å være hyggelig, men det er ikke like lett når kunden skjeller deg ut uten grunn, for det finnes ekstremt mange sure kunder og.

    Therese Bråthen <3

    14.10.2015 kl.23:09

    Kjempe bra skrevet! Kjenner jeg bobler innvendig når jeg møter sånne mennesker. Om de har en sånn holding har de faen ikke noe å gjøre med mennesker heller, er ikke noe som provoserer meg mer enn dette!

    Turid

    14.10.2015 kl.23:49

    Er så sykt enig med deg! Det finnes mange late mennesker som yter dårlig kundeservice, spesielt i butikker! Om jeg blir møtt et grettent ansikt så snut jeg og går med en gang. Da er det deres tap om noen med lønning ikke handler hos dem!

    Yvonne & Terje med 4beinte

    14.10.2015 kl.23:55

    Så utrolig bra skrevet! Håper det at flere er innom bloggen din å kjenner det du skriver langt inn i sjelen!!

    Kenneth

    15.10.2015 kl.00:03

    Mye er sant i det du skriver. Har sett en del bra og dårlig på en del butikker.

    Jobber som sikkerhetskontrollør på lufthavn, og vi har som mål å ha fokus i arbeidet som kontrollører og ikke minst behandle passasjerer som reiser på ferie eller skal på jobb som folk. Noen kan være nervøse for flyturen andre trenger litt mer hjelp. Det er spesielt viktig at vi gjør vårt beste ved at disse får en positiv opplevelse. Hyggelig tone, tvinger fram et bredere smil.

    Jeg må si at favorittpassasjerene mine er soldater og pendlere. Disse gruppene er folk som reiser ofte og har lært/akseptert rutinene vi håndhever. De pakker som oftest minst mulig i håndbagasjen og kommer i god tid slik at de bruker minst tid. De er som oftest best forberedt på reisen. Soldatene er enkle fordi de er vant med å få ordre og de jobber effektivt.

    Men så har vi de gretne og sure passasjerene som ville helst ha sluppet å gå igjennom sikkerhetskontrollen og vil ikke forstå at vi er der pga tragiske hendelser som for eksempel terrorisme, kapring eller andre trusler. Og de gidder ikke å bry seg med å lese seg opp for hva som er lov eller ikke, hvilke rettigheter som gjelder for kontrollørerene og de reisende. De fleste av disse reiser i ferien og ved høytider.

    Klokken halv seks om morgenen er det vanskelig å ikke sette disse menneskene på plass. Vi får så mye tyn dag inn og dag ut fra reisende bedrevitere som mener at jobben min er kun for sysselsetting.

    Vi som står i kontrollen får så lite respekt fra passasjerer, tilogmed medarbeidere på lufthavnen. Vi er bare en pest og en plage.

    Vi er heller ikke perfekt, vi har på lik linje som med passasjerer dårlige dager og tunge morgener. Og ja, vi har sikkerhetsrutiner som kanskje virker på kanten men de er ikke så ille. Vi kunne ha vært like nøyaktig og grundig som tollbetjenter eller militæret men det er vi ikke. Vi gjør ikke hulromsundersøkelser (noe jeg personlig ville nektet å utføre).

    Jeg går igjennom samme kontrollen flere ganger daglig så jeg vet hvor plagsom den er men jeg akspeterer det, jeg har valgt jobben selv på samme måte som at folk har valgt selv å reise med fly der de vet at det stilles krav overfor sikkerhet.

    Kjappe tips for din neste reise:

    Pakk en lett håndbagasje kvelden før (sorter flytende 100 ml per enhet i én liters pose er max, organiser elektronikk, osv)

    Møt opp tidlig, sjekk inn koffert/bag. Ta farvel med kjære og venner

    Gå til kontrollpunktet og når mulig ta x-antall brett.

    Ta ut flytende og elektronikk (massive ladere, ledninger, nettbrett, pc og tilogmed mobil)

    Ta av posete overdeler (store jakker, gensere, osv). Merk, har opplevd at flere jenter har tettsittende singleter som kan virke for avslørende blant masse folk, det kan selvsagt gjøres unntak.

    Ta av belte og andre metallgjenstander. (nagle belter/sko er ikke optimalt og vil mest sannsynlig slå ut i metaldetektorportalen)

    Sko er valgfritt men de fleste skotyper har en metallskinne i sålene. Det enkleste er å ta de av på forhånd.

    Etter dette kan du bli tatt ut til en tilfeldig kontroll (nei, vi kan ikke manipulere fram denne), metalutslag (ved 2 utslag på metal blir det etterkontroll), etterkontroll av bagasje eller tilfeldig kontroll av bagasje. De sistnevnte gå på det samme men utføres ulikt.

    Vi kan ikke ta ut passasjer eller bagasje til kontroll selv, dette gjøres automatisk av dataprogram.

    Ønsker du en kontrollør av samme kjønn skal vi tilstrebe dette. Men desverre er det ikke alltid nok kvinnelige kontrollører på jobb så det er ikke et krav. Ofte er det bare mannlige kontrollører som er på jobb. Det skjer det samme andre vei også.

    Du kan nekte eller stoppe kontrollen når som helst dersom ingenting forbudt eller en åpenbar trussel er oppdaget. Men du får ikke reise.

    Dette gjelder tilfeldig etterkontroll på deg og din bagasje. Nekter du å la bagasjen bli kontrollert får du ikke medbringe den ombord i flyet.

    Du kan også nekte røngtengjennomlysning av dine eiendeler, men da må bagasjen etterkontrolleres for hånd og dette vil ta lengre tid for alle.

    Du kan gå utenom metaldetektorportalen, men må da gå igjennom en manuell etterkontroll for å bli kontrollert.

    Trur jeg fikk dekket det meste. Lykke til på din neste flyreise og møt gjerne kontrollørene med et smil. Det alene kan forbedre dagen til den ene kontrolløren som virkelig trengte det.

    miabakke

    15.10.2015 kl.03:15

    Wow - som om jeg skulle sagt det selv jo.. Jeg har en veldig omfattende men usynlig sykdom.. som gjør at jeg ikke KAN jobbe.. Derfor blir jeg veldig provosert over de som er friske og ikke gidder og ta vare på de jobbene de har! De skulle bare fått en skikkelig smell og VISST hvordan det er og faktisk stå i den situasjonen hvor man ikke har et annet valg enn og gå hjemme hele tiden! Det er respektløst og idioti og kaste bort fine muligheter.. Men på en annen side - så kan man jo si det sånn, at om det går over lengre tid og folk ikke oppfører seg er det garantert 10000 arbeidsledige der ute som kunne gjort jobben bedre og med GLEDE tar den imot! Utrolig bra skrevet, imponert!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.05:30

    Benedikte Dahle: Ja, absolutt !!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.05:36

    Mai Sunsri: Jeg skjønner veldig godt at det er irriterende for din del, og jeg mener så absolutt at man skal få lov å si ifra til frekke kunder at man ikke liker å bli pratet til på denne måten. Innlegget er vel men mer som f.eks: Jeg kommer inn og skal ha en meny hos deg, jeg er kjempe fornøyd fordi jeg skal få et godt måltid, men du er pottesur og sier såvidt hei til meg. Du ser vekk når keg snakker til deg, og er bare gjennomgående småsur. DET er mennesker jeg ikke takler. Jeg har sagt til kunder tidligere at hvis jeg skal hjelpe dem, er de nødt til å roe seg ned, eller at jeg faktisk ikke syntes det er greit å bli snakket til på en så nedlatende måte, og så lenge JEG som ansatt sier dette på en ordentlig og høflig måte, mener jeg det er helt ok. Ihvertfall når jeg hilste og smile når kunden kom inn, og tilbydde dem hjelp - noe jeg ALLTID gjør! Men som sagt - skjønner godt at det ikke er kult å få kjeft for at burgeren er dårlig når du bare står å ta imot bestillinger. Da får man vel bare gjøre det samme gamle og beklage seg og gi en ny, haha. Sant skal sier at det finnes ekstremt mange vanskelige kunder også !!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.05:38

    miabakke: DET skjønner jeg godt at er frustrerende. Syntes det er helt sykt at noen syntes det er greit å gi så fullstendig faen i jobben sin. Når jeg er på jobb, foretrekker jeg å dra hjem med følelsen "idag gjorde jeg en god jobb, og idag smilte jeg til og prøvde jeg å hjelpe alle som kom innom". Da kan man sove godt! Det verste er jo at mange av de som kan føle seg truffet er nettopp de som GJERNE går hjemme hele dagen .. Uff, folk må få opp arbeidsmoralen sin 10000 hakk !!

    Natalie & Evelyn

    15.10.2015 kl.08:04

    så fin blogg du har<3 ta gjerne en titt innom vår blogg om du vill<3

    ha en fin dag videre:)

    Bella og Malen

    15.10.2015 kl.09:20

    Åh, herregud så bra skrevet! Kunne ikke vært mer enig :D Jeg jobber selv i klesbutikk, og er ganske obs på dette i og med at jeg hater det selv! Det er jo så koselig å hjelpe kunder med hva de trenger.

    - Bella

    Veronica S

    15.10.2015 kl.11:45

    FANTASTISK innlegg. Men dessverre er det noen som glemmer å gå på smileskolen!

    Kristi Pedersen

    15.10.2015 kl.12:10

    veldig enig med deg!

    Synne

    15.10.2015 kl.14:12

    Utrolig bra skrevet! :-)

    Aurora

    15.10.2015 kl.14:45

    bra skrevet!!

    Ingrid

    15.10.2015 kl.14:46

    Så bra skrevet. Jeg synes det er helt forferdelig å se rett og slett sinte eller irriterte personer jobbe i for eksempel butikker med tanke på hvor utrolig mange mennesker i denne verden som hadde blitt utrolig lykkelig om de hadde fått denne jobben. Skjønner godt at man kan bli litt irritert om man har hatt flere kunder innom som har vært sur eller frekk, men det er viktig å gjøre sitt beste for å smile å være glad når man er på jobb, iallefall i jobber hvor man har kontakt med andre mennesker :)

    15.10.2015 kl.16:05

    Håller med dig!!!

    miabakke

    15.10.2015 kl.16:55

    jaa, enig med deg! Synd at verden har blitt sånn idag :( Dessverre så er det som oftest vi som blir truffet ja, men det er jo også fordi vi ikke har mulighet til og ha den gleden av og stå i en jobb.. Og når vi da ser noen som er helt friske og raske kaster bort muligheten bare fordi de ikke "gidder".. da kjenner iallefall jeg at jeg blir provosert! Utrolig fint at endelig noen skrev om det.. Mulig jeg skriver fra mitt synspunkt en dag også - med tanke på at jeg er syk! Er ufattelig respektløst! :(

    Mariel

    15.10.2015 kl.20:13

    "Til deg som kommer inn i butikken uten folkeskikk" hadde vært en bedre overskrift, men jeg skal være dømmende nok og si at halvparten av dere sikkert ikke har jobba før.

    Det er flere rasshøl av noen kunder enn det er ansatte! Just saying.

    Men folk forskjellige, og det kommer de alltid til å være. Å miste troa på menneskeheten er bare dustete å si.. voks opp!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.20:31

    Mariel: Nå er det vel forsåvidt du som snakker om å miste troa på menneskeheten, og ikke meg. Og det finnes forbanna mange frekke kunder, men det var ikke det dette innlegget handlet om. Og jeg vet nøyaktig hvordan det er å stå i butikk - er en kunde frekk og vanskelig, pleier som regel kundene å roe seg hvis den ansatte bak kassa er ydmyk og hyggelig ;)

    hotelliv

    16.10.2015 kl.00:12

    Utrolig bra skrevet! En av mine livsmål er å øke kundeservicen i dette landet!

    Sandra Walle

    16.10.2015 kl.01:11

    Fantastisk skrevet! "klapper" Blir også forbanna når jeg ser late, sure menneske som er på jobb og det jeg tenker hver gang er at du burde ikke jobbet her. Heller de som er arbeidsledig, sånn som meg.

    Mariel

    16.10.2015 kl.10:46

    Nå var det ikke du som skrev det, men en av kommentarene over :)

    REBECCA HOLDER

    16.10.2015 kl.11:55

    Mariel: åja, my bad :-)

    Skriv en ny kommentar

    hits