hits

Rebecca Holder

TIL DEG SOM GIR FAEN I JOBBEN DIN

  • Publisert: 14.10.2015, 19:48
  • Kategori: Blogg


  • Ja, du som setter din egen egoisme fremfor yte ditt absolutt beste p jobb. Til deg som ikke ser meg nr jeg kommer inn i DIN butikk fordi jeg vil bruke mine penger hos deg. Til deg som kjefter og smeller nr brukerne ikke gjr akkurat som du vil. Eller bare til deg som tror at arbeidsplassen din er en frisone: HVOR er arbeidsmoralen din?

    Hvor i arbeidskontrakten din str det at du ikke skal hilse p kunder, men heller st med hodet hengende p halv tolv bak kassa slukt opp av det sinnssykt spennende som skjer p telefonen din? Eller hvor str det at du skal sitte p den late rva di hele dagen nr butikken bugner av mennesker? Jeg blir gal av dere! Hvorfor skal jeg dra kortet mitt hos deg, nr jeg kan finne AKKURAT det samme i en annen butikk - hvor personalet nsker meg velkommen og nsker meg som kunde? Hadde jeg vrt sjefen din hadde du vrt arbeidsls dagen fr du ble ansatt, om du i det hele tatt hadde kommet s langt med den pottesure holdningen din.

    Dere er s mange. Dere tror dere slipper s billig unna. At vi ikke legger merke til hvor late dere er. Men jeg ser deg. Jeg ser at du hater meg fordi jeg forstyrrer deg i det du fr dagens viktigste melding fra bestevenninnen din. Jeg ser at du ikke bryr deg om butikken, men kun den lnningen som tikker inn en gang i mneden. Men vet du hva? De pengene trylles ikke frem, og den lnningen du er s forbanna fornyd med forsvinner s fort du har jaget bort all deres potensielle omsetning. Jeg skal personlig st der med et gratulasjonskort den dagen butikken din gr konkurs fordi du bare lekte butikk, og ikke inns at JEG var den som fikk butikken din til g rundt.

    Men dere som jobber i butikk er ikke alene. Dere er s mange fler enn du tror. Dere er helsefagarbeidere, sykepleiere, servitrer, kokker, lrere og sikkert en hel haug med andre mennesker som ikke kunne brydd seg mindre om hvilket inntrykk jeg sitter igjen med etter vrt frste mte. Og det er s synd, for det finnes s FORBANNA mange flinke mennesker der ute - bde med, men ogs uten jobb. Mennesker som ville gjort alt for f den jobben du har. Mennesker som skjnner hva det drive butikk betyr, og mennesker som vet at brukere p sykehjemmet trenger en tydelig stemme og ikke en som kjefter og himler oppgitt meg ynene fordi de ikke hrer hva du sier. Heldigvis er flesteparten gode mennesker herfra og til himmelen, s jeg sikter kun til deg som faktisk fler seg truffet. 

    Jeg har opplevd s mye drlig. Jeg har opplevd sitte p en DYR restaurant og ikke f tilbud om vann engang(slike ting som burde vre en selvflge), jeg har gtt inn i en DYR butikk fordi jeg har ftt lnning - men blitt ikke ftt et hei fordi de ansatte str bak kassa og er mer opptatt av hverandre. Jeg har sett med egne yne hvordan enkelte ansatte behandler de som bygget opp landet for oss, og jeg har sett rett inn i en ensom sjel som kun nsker et smil fr morgenstellet. Og jeg blir s flau. Jeg blir s flau over at du prioriterer alt annet enn de som kommer til deg for f hjelp. Jeg hper virkelig du blir det samme!

    Jeg er s lei av drlig kundeservice. Jeg er s lei av jenter (ja, flesteparten av dere er jenter) som str bak kassa og bare venter p dra ned gitteret og komme seg hjem for dagen. Jeg har s lyst til fortelle deg hvor drlig holdningen din er der du str, men i frykt for f hele kassaapparatet slengt i trynet lar jeg vre.  Hvis du fler deg truffet, tenk litt ekstra over det. En dag er det ikke meg du ignorerer, men den verste lederen i din butikkjede, og da tror jeg du kan se langt etter bli mnedens ansatt.

    Men s har vi alle dere fantastiske mennesker. Dere som smiler og hjelper meg nr jeg trenger nye klr, eller dere som spr bestemor p sykehjemmet hvordan dagen hennes har vrt. Dere som elsker jobben deres, eller ihvertfall later som ovenfor oss. Dere som str opp hver eneste dag og yter deres absolutt beste p jobb hele tiden. Dere som bruker en time ekstra p den skoleeleven som henger litt etter, og dere som legger merke til at vi ikke har mer vann igjen p bordet nr vi er ute spiser. ALT teller, enten du er overlege eller rydder sppel p Rdhusplassen etter VG lista. Din jobb er viktig, hvis ikke hadde du ikke hatt den. 


    S hvor vanskelig kan det vre gjre den skikkelig de timene du er p jobb?

  • Publisert: 14.10.2015, 19:48
  • Kategori: Blogg
  • 41 kommentarer
  • 41 kommentarer

    Benedikte Dahle

    14.10.2015 kl.19:59

    S bra skrevet! er s mange som virkelig br fle seg truffet!

    Marcela

    14.10.2015 kl.20:02

    Meget bra skrevet :) <3

    Hang

    14.10.2015 kl.20:28

    Utrolig bra skrevet, du fr frem poenget veldig bra!

    Kristine Andersen

    14.10.2015 kl.20:29

    S bra skrevet! Er mange som burde f seg et spark bak.

    Merethe

    14.10.2015 kl.20:29

    S fantastisk bra skrevet om et s viktig og sentralt tema!! Du skriver som en engel <3 hper folk tenker seg om to ganger fr de gr ut dren om morgenen!

    lisarorvik

    14.10.2015 kl.20:30

    hper du har hatt en super dag, du er utrolig pen og kjempe bra innlegg :)

    pinkypearls

    14.10.2015 kl.20:42

    flott innlegg, nr jeg ser enkelte ansatte ser jeg opp tilm meg selv. jeg jobber jo i en park der man m vre utrolig imtekommende men det passer meg midt i blinken !

    Ingvild Liseth

    14.10.2015 kl.20:51

    S utrolig bra skrevet! Klarer ikke si noe annet enn AMEN! <3

    astmaogallergi

    14.10.2015 kl.21:03

    Er s enig s enig! Du fikk sagt det som jeg s mange ganger har bde sett og hrt fr. Blir ogs s utrolig forbanna over en slik holdning! Bravissimo:)

    Ida Martine

    14.10.2015 kl.21:16

    Er s utrolig enig, og bra skrevet! Er drita lei av folk som str bak kassen og som ikke kunne vist det mer penbart hvor mye de hater jobben sin. Noen vet rett og slett ikke hva hflighet er, dessverre!

    Mathilde

    14.10.2015 kl.21:19

    Bra skrevet!

    Ida Nesby

    14.10.2015 kl.21:19

    S flink du er til skrive! Er helt enig i det du sier. Om en ansatt ikke orker bry seg om kundene sine, ser jeg ikke noe poeng i handle hos de!

    Monia Bjrneraas

    14.10.2015 kl.21:32

    Opplever det faktisk s utrolig mange ganger jeg ogs, samme nr jeg sier hei i kassa nr de skal betale... hvor vanskelig kan det vre si "hei" tilbake, er liksom bare tre bokstaver man m sette sammen for komme seg over det frste steget istedenfor bare ignorere stikke uten og ogs si hade... Det er for drlig... Har hatt s mange planer om skrive rundt dette jeg ogs, men har liksom ikke hatt noe sette sammen for at det skal bli formulert bra!

    mitsuakira

    14.10.2015 kl.22:00

    Jeg er s enig med deg! Har opplevd s mange ganger nr det gjelder butikker, spesielt klesbutikker.

    Anja

    14.10.2015 kl.22:05

    Wow, dette var skikkelig bra skrevet! Veldig viktig det du tar opp, og er dessverre utrolig mange som har den drlige holdningen p jobb...

    Jeg jobber selv i klesbutikk, og prver alltid vre imtekommende og blid mot alle som kommer inn! Er jo slettes ikke vanskelig det :D

    Mai Sunsri

    14.10.2015 kl.22:06

    Jeg er helt enig med deg og jeg fler meg litt truffet der, jeg kan vre frekk til tider, men er det kun med de som er frekk mot meg. Jeg vet at de som jobber i en butikk/restaurant osvosv skal ha den idealen av vi skal behandle kundene p en s bra som mulig mte og uansett hvor sure og frekke de er s m vi fortsatt vre snille, og jeg gjr det, jeg er alltid hyggelig og smiler som oftest alltid. Men jeg fler jeg blir drlig behandlet av kundene siden jeg jobber p mcdonalds, spesielt av de p min alder. Har ftt en del kjefting fordi maten ikke kommer i tide og jeg sier at jeg beklager s mye for det, men s gir de meg de stygge blikkene og da har jeg ikke s lyst til smile mer akkurat skjnner? Da blir alt snn nedtur. Har ogs opplevd hvor folk kommer ned med maten og sier den er drlig kvalitet og klikker helt p meg, jeg str liksom i kassa, er ikke akkurat jeg som lager maten s sier jeg til dem at de kan f en ny ogs gir de meg enda det frekke blikket at de synes jeg er drlig, da blir alt nedtur og da fr jeg ikke den flelsen til smile mer, men pleier som oftest ta meg sammen, men blir s utrolig irritert. Du bare fler at du blir drlig behandlet av kundene noen ganger, ihvertfall snn jeg fler det da nr jeg jobber der. S om du en dag mter meg p mcern!! vil du som oftest se en smilende mai, men om du ikke gjr det, s vet du hvorfor hehe.

    Henriette Celin

    14.10.2015 kl.22:38

    Flott innlegg! er FOR mange av de som ikke sier hei eller spr om du trenger hjelp nr du entrer butikken deres. Ogs akkurat nr du faktisk lurer p noe som oftest. Hvertfall i mine tilfeller. Eller s er de bare sure, eller langt borte fra der i butikken de skal vre. Skjnner heller ikke at det skal vre s vanskelig gjre jobben sin :-S

    Text by Tina

    14.10.2015 kl.22:49

    S enig med deg! :) Selv prver jeg alltid vre hyggelig, men det er ikke like lett nr kunden skjeller deg ut uten grunn, for det finnes ekstremt mange sure kunder og.

    Therese Brthen <3

    14.10.2015 kl.23:09

    Kjempe bra skrevet! Kjenner jeg bobler innvendig nr jeg mter snne mennesker. Om de har en snn holding har de faen ikke noe gjre med mennesker heller, er ikke noe som provoserer meg mer enn dette!

    Turid Strmfors

    14.10.2015 kl.23:49

    Er s sykt enig med deg! Det finnes mange late mennesker som yter drlig kundeservice, spesielt i butikker! Om jeg blir mtt et grettent ansikt s snut jeg og gr med en gang. Da er det deres tap om noen med lnning ikke handler hos dem!

    Filippaa

    14.10.2015 kl.23:55

    S utrolig bra skrevet! Hper det at flere er innom bloggen din kjenner det du skriver langt inn i sjelen!!

    Kenneth

    15.10.2015 kl.00:03

    Mye er sant i det du skriver. Har sett en del bra og drlig p en del butikker.

    Jobber som sikkerhetskontrollr p lufthavn, og vi har som ml ha fokus i arbeidet som kontrollrer og ikke minst behandle passasjerer som reiser p ferie eller skal p jobb som folk. Noen kan vre nervse for flyturen andre trenger litt mer hjelp. Det er spesielt viktig at vi gjr vrt beste ved at disse fr en positiv opplevelse. Hyggelig tone, tvinger fram et bredere smil.

    Jeg m si at favorittpassasjerene mine er soldater og pendlere. Disse gruppene er folk som reiser ofte og har lrt/akseptert rutinene vi hndhever. De pakker som oftest minst mulig i hndbagasjen og kommer i god tid slik at de bruker minst tid. De er som oftest best forberedt p reisen. Soldatene er enkle fordi de er vant med f ordre og de jobber effektivt.

    Men s har vi de gretne og sure passasjerene som ville helst ha sluppet g igjennom sikkerhetskontrollen og vil ikke forst at vi er der pga tragiske hendelser som for eksempel terrorisme, kapring eller andre trusler. Og de gidder ikke bry seg med lese seg opp for hva som er lov eller ikke, hvilke rettigheter som gjelder for kontrollrerene og de reisende. De fleste av disse reiser i ferien og ved hytider.

    Klokken halv seks om morgenen er det vanskelig ikke sette disse menneskene p plass. Vi fr s mye tyn dag inn og dag ut fra reisende bedrevitere som mener at jobben min er kun for sysselsetting.

    Vi som str i kontrollen fr s lite respekt fra passasjerer, tilogmed medarbeidere p lufthavnen. Vi er bare en pest og en plage.

    Vi er heller ikke perfekt, vi har p lik linje som med passasjerer drlige dager og tunge morgener. Og ja, vi har sikkerhetsrutiner som kanskje virker p kanten men de er ikke s ille. Vi kunne ha vrt like nyaktig og grundig som tollbetjenter eller militret men det er vi ikke. Vi gjr ikke hulromsunderskelser (noe jeg personlig ville nektet utfre).

    Jeg gr igjennom samme kontrollen flere ganger daglig s jeg vet hvor plagsom den er men jeg akspeterer det, jeg har valgt jobben selv p samme mte som at folk har valgt selv reise med fly der de vet at det stilles krav overfor sikkerhet.

    Kjappe tips for din neste reise:

    Pakk en lett hndbagasje kvelden fr (sorter flytende 100 ml per enhet i n liters pose er max, organiser elektronikk, osv)

    Mt opp tidlig, sjekk inn koffert/bag. Ta farvel med kjre og venner

    G til kontrollpunktet og nr mulig ta x-antall brett.

    Ta ut flytende og elektronikk (massive ladere, ledninger, nettbrett, pc og tilogmed mobil)

    Ta av posete overdeler (store jakker, gensere, osv). Merk, har opplevd at flere jenter har tettsittende singleter som kan virke for avslrende blant masse folk, det kan selvsagt gjres unntak.

    Ta av belte og andre metallgjenstander. (nagle belter/sko er ikke optimalt og vil mest sannsynlig sl ut i metaldetektorportalen)

    Sko er valgfritt men de fleste skotyper har en metallskinne i slene. Det enkleste er ta de av p forhnd.

    Etter dette kan du bli tatt ut til en tilfeldig kontroll (nei, vi kan ikke manipulere fram denne), metalutslag (ved 2 utslag p metal blir det etterkontroll), etterkontroll av bagasje eller tilfeldig kontroll av bagasje. De sistnevnte g p det samme men utfres ulikt.

    Vi kan ikke ta ut passasjer eller bagasje til kontroll selv, dette gjres automatisk av dataprogram.

    nsker du en kontrollr av samme kjnn skal vi tilstrebe dette. Men desverre er det ikke alltid nok kvinnelige kontrollrer p jobb s det er ikke et krav. Ofte er det bare mannlige kontrollrer som er p jobb. Det skjer det samme andre vei ogs.

    Du kan nekte eller stoppe kontrollen nr som helst dersom ingenting forbudt eller en penbar trussel er oppdaget. Men du fr ikke reise.

    Dette gjelder tilfeldig etterkontroll p deg og din bagasje. Nekter du la bagasjen bli kontrollert fr du ikke medbringe den ombord i flyet.

    Du kan ogs nekte rngtengjennomlysning av dine eiendeler, men da m bagasjen etterkontrolleres for hnd og dette vil ta lengre tid for alle.

    Du kan g utenom metaldetektorportalen, men m da g igjennom en manuell etterkontroll for bli kontrollert.

    Trur jeg fikk dekket det meste. Lykke til p din neste flyreise og mt gjerne kontrollrene med et smil. Det alene kan forbedre dagen til den ene kontrollren som virkelig trengte det.

    miabakke

    15.10.2015 kl.03:15

    Wow - som om jeg skulle sagt det selv jo.. Jeg har en veldig omfattende men usynlig sykdom.. som gjr at jeg ikke KAN jobbe.. Derfor blir jeg veldig provosert over de som er friske og ikke gidder og ta vare p de jobbene de har! De skulle bare ftt en skikkelig smell og VISST hvordan det er og faktisk st i den situasjonen hvor man ikke har et annet valg enn og g hjemme hele tiden! Det er respektlst og idioti og kaste bort fine muligheter.. Men p en annen side - s kan man jo si det snn, at om det gr over lengre tid og folk ikke oppfrer seg er det garantert 10000 arbeidsledige der ute som kunne gjort jobben bedre og med GLEDE tar den imot! Utrolig bra skrevet, imponert!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.05:30

    Benedikte Dahle: Ja, absolutt !!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.05:36

    Mai Sunsri: Jeg skjnner veldig godt at det er irriterende for din del, og jeg mener s absolutt at man skal f lov si ifra til frekke kunder at man ikke liker bli pratet til p denne mten. Innlegget er vel men mer som f.eks: Jeg kommer inn og skal ha en meny hos deg, jeg er kjempe fornyd fordi jeg skal f et godt mltid, men du er pottesur og sier svidt hei til meg. Du ser vekk nr keg snakker til deg, og er bare gjennomgende smsur. DET er mennesker jeg ikke takler. Jeg har sagt til kunder tidligere at hvis jeg skal hjelpe dem, er de ndt til roe seg ned, eller at jeg faktisk ikke syntes det er greit bli snakket til p en s nedlatende mte, og s lenge JEG som ansatt sier dette p en ordentlig og hflig mte, mener jeg det er helt ok. Ihvertfall nr jeg hilste og smile nr kunden kom inn, og tilbydde dem hjelp - noe jeg ALLTID gjr! Men som sagt - skjnner godt at det ikke er kult f kjeft for at burgeren er drlig nr du bare str ta imot bestillinger. Da fr man vel bare gjre det samme gamle og beklage seg og gi en ny, haha. Sant skal sier at det finnes ekstremt mange vanskelige kunder ogs !!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.05:38

    miabakke: DET skjnner jeg godt at er frustrerende. Syntes det er helt sykt at noen syntes det er greit gi s fullstendig faen i jobben sin. Nr jeg er p jobb, foretrekker jeg dra hjem med flelsen "idag gjorde jeg en god jobb, og idag smilte jeg til og prvde jeg hjelpe alle som kom innom". Da kan man sove godt! Det verste er jo at mange av de som kan fle seg truffet er nettopp de som GJERNE gr hjemme hele dagen .. Uff, folk m f opp arbeidsmoralen sin 10000 hakk !!

    Natalie & Evelyn

    15.10.2015 kl.08:04

    s fin blogg du har<3 ta gjerne en titt innom vr blogg om du vill<3

    ha en fin dag videre:)

    Bella og Malen

    15.10.2015 kl.09:20

    h, herregud s bra skrevet! Kunne ikke vrt mer enig :D Jeg jobber selv i klesbutikk, og er ganske obs p dette i og med at jeg hater det selv! Det er jo s koselig hjelpe kunder med hva de trenger.

    - Bella

    Veronica S

    15.10.2015 kl.11:45

    FANTASTISK innlegg. Men dessverre er det noen som glemmer g p smileskolen!

    Kristi Pedersen

    15.10.2015 kl.12:10

    veldig enig med deg!

    Synne

    15.10.2015 kl.14:12

    Utrolig bra skrevet! :-)

    Aurora

    15.10.2015 kl.14:45

    bra skrevet!!

    Ingrid

    15.10.2015 kl.14:46

    S bra skrevet. Jeg synes det er helt forferdelig se rett og slett sinte eller irriterte personer jobbe i for eksempel butikker med tanke p hvor utrolig mange mennesker i denne verden som hadde blitt utrolig lykkelig om de hadde ftt denne jobben. Skjnner godt at man kan bli litt irritert om man har hatt flere kunder innom som har vrt sur eller frekk, men det er viktig gjre sitt beste for smile vre glad nr man er p jobb, iallefall i jobber hvor man har kontakt med andre mennesker :)

    15.10.2015 kl.16:05

    Hller med dig!!!

    miabakke

    15.10.2015 kl.16:55

    jaa, enig med deg! Synd at verden har blitt snn idag :( Dessverre s er det som oftest vi som blir truffet ja, men det er jo ogs fordi vi ikke har mulighet til og ha den gleden av og st i en jobb.. Og nr vi da ser noen som er helt friske og raske kaster bort muligheten bare fordi de ikke "gidder".. da kjenner iallefall jeg at jeg blir provosert! Utrolig fint at endelig noen skrev om det.. Mulig jeg skriver fra mitt synspunkt en dag ogs - med tanke p at jeg er syk! Er ufattelig respektlst! :(

    Mariel

    15.10.2015 kl.20:13

    "Til deg som kommer inn i butikken uten folkeskikk" hadde vrt en bedre overskrift, men jeg skal vre dmmende nok og si at halvparten av dere sikkert ikke har jobba fr.

    Det er flere rasshl av noen kunder enn det er ansatte! Just saying.

    Men folk forskjellige, og det kommer de alltid til vre. miste troa p menneskeheten er bare dustete si.. voks opp!

    REBECCA HOLDER

    15.10.2015 kl.20:31

    Mariel: N er det vel forsvidt du som snakker om miste troa p menneskeheten, og ikke meg. Og det finnes forbanna mange frekke kunder, men det var ikke det dette innlegget handlet om. Og jeg vet nyaktig hvordan det er st i butikk - er en kunde frekk og vanskelig, pleier som regel kundene roe seg hvis den ansatte bak kassa er ydmyk og hyggelig ;)

    hotelliv

    16.10.2015 kl.00:12

    Utrolig bra skrevet! En av mine livsml er ke kundeservicen i dette landet!

    Sandra Walle

    16.10.2015 kl.01:11

    Fantastisk skrevet! "klapper" Blir ogs forbanna nr jeg ser late, sure menneske som er p jobb og det jeg tenker hver gang er at du burde ikke jobbet her. Heller de som er arbeidsledig, snn som meg.

    Mariel

    16.10.2015 kl.10:46

    N var det ikke du som skrev det, men en av kommentarene over :)

    REBECCA HOLDER

    16.10.2015 kl.11:55

    Mariel: ja, my bad :-)

    Skriv en ny kommentar